• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Nu behöver jag hela forumets hjälp! AKUT! (Elen stängs av)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
2 022
Mottagna reaktioner
1 088
Poäng
897
När jag trodde allt hade lagt sig så kom den sista spiken i kistan. Bostadsbidraget kom aldrig (man måste ansöka om efter 12 månader) så elen kunde inte betalas. Nu är den avstängd. Eftersom jag aldrig betalat inkasso utan bara kapital till energibolaget ligger det kvar en massa kostnader från Visma. Nu kräver alltså Visma all betalning. Oavsett om det bara gamla inkassokostnader, påminnelseavgifter osv. 30 000 kronor vill dom ha för att släppa på elen igen. Detta på en räkning som gäller 2000. Hur fan kan man få göra såhär? Jag har ringt och skrikit och gråtit och förklarat hur jag mår, att jag har barn, att jag definitivt inte har några 30 000. ”Vi kan inte göra nåt”. Hur fan kan man få lov att svara så? Vi kan inte göra något. Det handlar om en knapp i ett program liksom.

Nu medans all min inköpta mat ruttnar bort så undrar jag vad jag kan göra. Kan man bestrida detta på nåt sätt? Ta det till nån instans? Kan jag byta elbolag? Jag skulle kunna bli kund hos Fortum om jag betalar lite deposition. Det är jag villig att göra. Så vitt jag vet tillhandahåller dom både elnät och elhandel. Är det en lösning. Snälla forumet. Hjälp mig annars är detta nog fan det sista jag gör.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Fy farao vilken ångest!
Kan de inte lägga upp en avbetalningsplan på dessa 30 k mot att de kopplar in elen igen nu men mot löfte att de kan stänga den igen om du betalar så lite som en dag för sent?

Att bli kund hos ngn annan kommer ta tid, inget som kan göras under dagen.

Töm frysen och lägg allt i olika påsar och ring till de du känner i huset/eller vänner och be lägga maten där tillfälligt.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
2 022
Mottagna reaktioner
1 088
Poäng
897
Tydligen hade jag fel angående nätet. Där äger tydligen äckliga Göteborgs Energi där jag bor.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
2 022
Mottagna reaktioner
1 088
Poäng
897
Fy farao vilken ångest!
Kan de inte lägga upp en avbetalningsplan på dessa 30 k mot att de kopplar in elen igen nu men mot löfte att de kan stänga den igen om du betalar så lite som en dag för sent?

Att bli kund hos ngn annan kommer ta tid, inget som kan göras under dagen.

Töm frysen och lägg allt i olika påsar och ring till de du känner i huset/eller vänner och be lägga maten där tillfälligt.
Dom svarar som robotar. Jag tappade det totalt i telefon men han sa ingenting. ”Så är det” var deras fantastiska kundservice.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
2 022
Mottagna reaktioner
1 088
Poäng
897
Fy farao vilken ångest!
Kan de inte lägga upp en avbetalningsplan på dessa 30 k mot att de kopplar in elen igen nu men mot löfte att de kan stänga den igen om du betalar så lite som en dag för sent?

Att bli kund hos ngn annan kommer ta tid, inget som kan göras under dagen.

Töm frysen och lägg allt i olika påsar och ring till de du känner i huset/eller vänner och be lägga maten där tillfälligt.
Det hade kunnat ta lång tid. Huvudsaken är att slippa dessa 30 000. Men ingen där kan svara på om jag kan göra som jag tänker. Hur i helvetes låter man ett inkassobolag sköts av och påkoppling av el? Dom kan ju hålla en gisslan hur dom vill.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
737
Mottagna reaktioner
413
Poäng
527
Tydligen hade jag fel angående nätet. Där äger tydligen äckliga Göteborgs Energi där jag bor.
Vilken ångest kan bara beklaga den svåra sitsen.Men du kan höra dig för med energi marknadsbyrån som har oberoende och kostnadsfri konsumentvägledning dom är experter på konsumenträtt inom el, gas och fjärrvärmemarknaderna.

 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
2 022
Mottagna reaktioner
1 088
Poäng
897
Vilken ångest kan bara beklaga den svåra sitsen.Men du kan höra dig för med energi marknadsbyrån som har oberoende och kostnadsfri konsumentvägledning dom är experter på konsumenträtt inom el, gas och fjärrvärmemarknaderna.

Tack!
 

123turgumma

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 Februari 2014
Meddelanden
177
Mottagna reaktioner
45
Poäng
157
Har du barn hemma kan väl soc hjälpa dig?
 

Alexandra

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
31 Mars 2024
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
31
Poäng
136
Finns det någon ideel organisation i närheten där man kan be om hjälp? Tänker på att det kan komma inlägg på Facebook i stil med: Barnfamilj behöver hjälp med mat, födelsedagspresent till ett barn osv.. I bland har jag sett att det även stått på grund av något (oftast försenad utbetalning av sjukpenning eller liknande) behövs hjälp till el eller hyra.
Och så swishar människor till organisationen som sen hjälper den som bett om hjälp..

Tänker också på kyrkan, är det bara mat de stöttar med? De bör ju iaf ha erfarenhet av vad andra i din situation har vänt sig.

Jag vill också minnas att vid avstängd el skickas meddelande till socialtjänsten om det, vet dock inte vad det leder till.

Och beklagar din situation, förstår desperationen!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp